Jouw eigen netwerk bestaat in de eerste plaats uit mensen die je persoonlijk kent. Zij kunnen jou tips geven, goede raad, de naam van iemand met wie je contact kunt opnemen etc. Je hoeft niet met iedereen een goede relatie te hebben. Het gaat er alleen om dat je die mensen persoonlijk kent. Je kunt hierbij denken aan:
- vrienden;
- buren;
- oud-collega's;
- familie;
- enz.
In de tweede plaats bestaat jouw netwerk uit mensen die je (nog) niet persoonlijk kent, maar die interessant voor je kunnen zijn om te benaderen. Je kunt daarbij denken aan:
- mensen van wie je gehoord hebt via jouw bestaande netwerkcontacten;
- mensen die je ergens hebt gezien (congres, beurs, verjaardag, vereniging);
- mensen van wie je de naam leest in kranten, tijdschriften, internet en die op jouw vakgebied iets voor je kunnen betekenen;
- mensen die werken bij het UWV, uitzendbureau of werving- en selectiebureau.
Tot slot kun jebij de opbouw van jouw netwerk denken aan bedrijven die voor jou interessant kunnen zijn om te benaderen. Je kunt hierbij denken aan:
- bedrijven waarvan je via bestaande netwerkcontacten gehoord hebt;
- bedrijven die je vindt op internet, via beurzen etc.;
- bedrijven die je vindt in advertenties in kranten (niet de functie is belangrijk, maar de naam en de informatie over het bedrijf).
Bovenstaande netwerkcontacten kun je op twee manieren benaderen: Je kunt direct contact zoeken met deze netwerkcontacten of je kunt via een bestaand contact nieuwe contacten leggen.
Belangrijk als je jouw netwerk gaat benaderen is dat je kort en krachtig kunt aangeven wat je zoekt en wat de ander voor jou kan doen, dus waarmee jouw netwerk contact jou concreet kan helpen.
Het meest waardevolle zakelijke netwerk op internet is op dit moment LinkedIn. Een goed eigen profiel, waardevolle en veel connecties en regelmatige updates die je deelt met jouw contacten kunnen enorm veel waardevolle tips voor het vinden van een baan opleveren.


